5 podstawowych zasad dobrego projektu graficznego

grafik w pracy

Nie każdy z nas zostanie zawodowym grafikiem, ale każdy może spróbować stworzyć projekt graficzny np. w darmowym programie edytorskim. Inne cechy musi jednak spełniać projekt amatorski, a jeszcze inne taki, który zostanie wykorzystany w reklamie. Musisz wiedzieć, że każdy dobry projekt graficzny powinien być przede wszystkim czytelny i atrakcyjny wizualnie. Jeżeli chcesz taki stworzyć, najlepiej zastosuj się do kilku podstawowych zasad. O jakich mowa?

Zacznij od dobrego pomysłu

Podstawą stworzenia niebanalnego projektu graficznego jest pomysł. Nawet najlepszy pod względem technicznym projekt, nie zwróci uwagi, jeżeli niczym nie wyróżni się na tle innych. Daj się zatem ponieść wyobraźni i twórz tak, by nie powielać utartych schematów, a zaskakiwać i intrygować odbiorców. Na tym etapie określ też grupę docelową. Bez wskazania odbiorcy trudno będzie Ci dopasować content do oczekiwań rynku.

Zadbaj o spójność i aspekty techniczne

Zanim rozpoczniesz proces tworzenia, zastanów się, co chcesz w takim projekcie umieścić. Stwórz schemat i skrupulatnie się go trzymaj. Postaraj się dopasować treści do odbiorców i miej na uwadze interes marki. Zadbaj o odpowiednie proporcje i rozmieszczenie elementów. Skup uwagę odbiorcy na najważniejszych punktach, wykorzystując przy tym np. siatkę trójpodziału.

Pamiętaj, że często mniej znaczy więcej

Nie umieszczaj w projekcie zbyt wielu informacji. Ogranicz ich ilość do minimum. Im więcej się dzieje, tym bardziej chaotyczny jest projekt. Jeżeli projektujesz np. banery reklamowe, postaw na najważniejsze cechy i wyeksponuj to, na czym najbardziej Ci zależy. Nie przesadzaj też z ilością ozdobników.

Świadomie dobieraj kolory

Kolory mają moc, więc przemyśl ich dobór. Baw się nimi i wykorzystuj zasadę kontrastu. Jednocześnie jednak pamiętaj, by nie przytłoczyć odbiorcy mieszanką rażących odcieni, które ze sobą nie współgrają.

Unikaj błędów

W dobrym projekcie graficznym nie ma miejsca na błędy. Dokładnie sprawdzaj, czy w tekście nie ma literówek i zadbaj o styl. Stwórz hasło reklamowe, które zapadnie w pamięć, ale przede wszystkim będzie poprawne stylistycznie.

Jeżeli zastosujesz się do wymienionych zasad, uda Ci się połączyć estetykę z walorami użytkowymi. Efekt będzie jednak zależał od wydruku. Pamiętaj, by stawiać na drukarnie, które oferują druk w najwyższej jakości. W Poznaniu jedną z nich jest np. drukarnia „Aniger”.